Digitale vrachtbrief
Het Comité van Ministers van de Benelux heeft op 22 juli 2025 beslist het proefproject inzake de digitale vrachtbrief (e-CMR) verder te verlengen. Hiermee bevestigen de drie landen hun gezamenlijke ambitie om de transitie naar een volledig digitaal documentenbeheer in het goederenvervoer te versnellen.
Het Benelux proefproject werd inzake deze beslissing verlengd tot, minstens, 8 juli 2027.
Deze vorm van digitale vrachtbrief, te onderscheiden van de e-CMR uit het e-CMR protocol aan het CMR Verdrag (dat nog steeds niet geratificeerd werd door België), werd binnen de Benelux sinds 1 maart 2018 in de praktijk getest, na de eerdere goedkeuring door de drie landen op 1 december 2017. Het proefproject werd in de loop der jaren reeds verlengd en geldt als een living lab voor Europa. Tijdens de coronaperiode kende het gebruik zelfs een toename met 50 %, aangezien de digitale oplossing fysieke contacten bij overdracht van documenten vermijdt.
De recentste beslissing van het Comité van Ministers komt er in aanloop naar de inwerkingtreding van de Europese eFTI-verordening (Electronic Freight Transport Information) die, hoewel oorspronkelijk voorzien voor augustus 2025, uitgesteld werd naar 2027.
Rekening houdend met eventuele verdere vertragingen voor de inwerkingtreding van de eFTI-verordening, voorziet de Beschikking van de Benelux dat, indien de eFTI-verordening uitgesteld wordt, de datum van 8 juli 2027 ook automatisch verlengd zal worden tot de nieuwe datum van de eFTI-verordening.
Deze Verordening verplicht alle lidstaten digitale vrachtbrieven en andere digitale vervoersdocumenten te aanvaarden (let op: de aanvaarding wordt verplicht, niet het gebruik).
De Benelux wil via dit proefproject de noodzakelijke technische en administratieve voorwaarden al op voorhand harmoniseren. Een belangrijk element binnen de proef is de ontwikkeling van een Access Point voor gegevensuitwisseling tussen vervoerders, verladers en controleautoriteiten. Dit moet de efficiëntie en betrouwbaarheid van de digitale vrachtbrief verder versterken.
Voor de vervoerders betekent dit dat zij nog steeds de mogelijkheid behouden om de e-CMR te gebruiken bij alle transporten binnen de Benelux, zowel nationaal als grensoverschrijdend, inclusief cabotage.